Råd och dåd från Avelsrådet

Tänk på att;

• inte använda en bock i avel vars far, morfar och farfar finns i många av de egna getternas stamtavla.
  • du kan få hjälp att verifiera härstamning på Svenska lantras getter när de ska registreras i Avel Mini Get i Elitlamm, maila avelsradet@svenskagetavelsforbundet.se om du har frågor eller behöver hjälp. använder du en allmogebock för att bryta inavel, så bryts inaveln efter en generation. Upprepad användning kan få oönskade konsekvenser som minskad mjölkavkastning. Håll även extra koll på avkommornas juver och exteriör.
  • maila genbanksintyg eller härstamningsbevis till avelsradet@svenskagetavelsforbundet.se när du vill få en allmogebock godkänd att användas i Svensk Lantrasavel.
  • sperman från jordbruksverkets genbank får endast användas i renrasig avel; av det följer att lantrasgetterna som ska semineras måste vara registrerade i Avel Mini Get i Elitlamm, de bockkillingar som föds får bara användas/säljas till registrerade besättningar och används i första hand i CAE-fria besättningar.
  • den som vill seminera sina djur måste ha intyg på att ha gått djurägarseminkurs godkänd av jordbruksverket.
  • lära dig bedömma dina mjölkgetters juver; (för inloggade medlemmar i förbundet finns mer information under "För medlemmar -> Exteriörbedömning")
  • som medlem i Svenska Getavelsförbundet får du tillgång till en avelsråds diskussionsgrupp där vi utbyter erfarenheter om bl.a. juver och exteriörbedömningar.

Mer information finns även på Norska sidan NSG