Banta celltalet med 5:2-metoden!

Den enskilt viktigaste orsaken till ett förhöjt celltal är infektion med bakterier i juvret. Ett högt celltal är alltså en indikation på dålig juverhälsa (mastit). Djur med höga celltal har lägre mjölkproduktion än djur med låga celltal även om de är till synes helt friska. Låga celltal ger alltså högre mjölkproduktion och säkrare mjölk av bättre kvalitet eftersom den inte innehåller mastitbakterier och inflammationsämnen.
Celltal orsakas av olika juverbakterier
Juverbundna smittämnen som Staphylococcus aureus, koagulasnegativa stafylokocker och streptokocker är de vanligaste mastitbakterierna hos ko, get och får i Sverige. I ungefär 80 procent av fallen orsakas ett förhöjt celltal hos en svensk ko av en kobunden juverbakterie. Redan för mer än 40 år sedan formulerade kovetenskapen ett recept mot dessa typer av juverbakterier: Fempunktsplanen. Receptet innefattar helt enkelt de fem viktigaste åtgärderna som förhindrar att juverbunden smitta tar sig in i friska juver.

Men upp till 20 procent av fallen med förhöjt celltal hos kor orsakas av bakterier som inte är juverbundna utan istället överlever på olika ställen i djurets närmiljö och därför kallas miljöbundna. Det rör sig om bakterier som finns lite överallt i naturen, som kolibakterier och Klebsiella. Åtgärderna för att hålla dessa smittämnen i schack inriktar sig därför istället på att hålla rent och att stärka djurets motståndskraft. Man kan säga att en torr och ren närmiljö samt en bra näringsförsörjning är allra viktigast för att kon, geten eller fåret ska kunna skydda sig när det gäller angrepp från den här typen av bakterier.

Banta celltalet med 5:2-metoden!
Alla besättningar kan genomföra de viktigaste motåtgärderna för att få friskare djur, lägre celltal och mer mjölk.

5 åtgärder som stoppar smittan

• Bra mjölkningsrutiner och fungerande mjölkningsanläggning
  • Spendoppa
  • Sintidsbehandla djur med höga celltal
  • Behandla akuta kliniska matsiter i tid
  • Gruppera moderdjuren vid killing och slå ut kroniska smittbärare

2 åtgärder som stärker djurens motaståndskraft

• Rena djur
  • Energibalans och mineralförsörjning under högdräktigheten

Celltalsakuten är öppen för alla!
Kanske behöver även du några tips för att kunna sänka celltalet på din gård? Du hittar detaljerna bakom 5:2-rubrikerna och många fler förslag på en webbsida utan inloggning via länken
www.vxa.se/Celltalsakuten

Läs gärna mer om celltalet i detta examensarbete av Åsa Järnberg

Ylva Persson, VMD, biträdande statsveterinär, Avdelningen för djurhälsa och antibiotika, SVA, 751 89 Uppsala, ylva.persson@sva.se