Hö och tallris som grovfoder i intensiv getmjölksproduktion

Publikation vid Institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap
Sammanfattning

Under två år genomfördes utfodringsförsök vid Torsta Getgård i vilka hö av två typer, örthö samt timotejhö jämfördes i en kraftfoderintensiv foderstat till mjölkgetter. Dessutom ingick en jämförelse med respektive utan tallris som kompletteringsfoder.

Försöken pågick från andra till nittonde laktationsveckan. Första året ingick 44 unggetter (första laktationen) och året därpå 49 getter i sin första eller andra laktation.

Getterna fick kraftfoder efter mjölkavkastning. Konsumtionen av kraftfoder registrerades individuellt. Höet utfodrades gruppvis. Konsumtionen av tallris mättes gruppvis, vid ett par tillfällen. Getterna provmjölkades två dagar i veckan och vägdes varannan vecka.

De getter som inte hade tillgäng till tallris åt i stället mer hö. Vid jämförelse mellan de båda hötyperna konsumerades timotejhöet något bättre. Det var ingen skillnad i kraftfoderintag mellan grupperna.

Det noterades ingen skillnad i mjölkavkastning mellan de olika försöksleden. Mjölkens sammansättning hos de djur som fick tallris päverkades dock så att proteinhalten blev något högre och laktoshalten något lägre.

En slutsats av dessa försök är alltså att i en kraftfoderintensiv foderstat har typen av hö eller tillskottet av tallris ingen synbar inverkan på mängden producerad mjölk. En annan slutsats är att kraftfoder/grovfoderförhållandet kan vara högt i getternas foderstat utan att de tar skada av detta.

Läs hela publikationen från SLU

Steg 1 i märkningsprojektet avklarat

Vi startade med en etisk ansökan Dnr; 5.8.18-16957/2018, den första enkäten om hur ni upplever användningen av öronmärkningen av getterna pågick hösten 2018 och är nu avslutad. Den är det första steget i Svenska Getavelsförbundets och SLUs undersökning av hur det fungerar idag och hur det kommer att fungera med chipmärkningen. [Läs mer...]

• Publicerad 2019-09-01

Getavelsförbundets årsmöte 2019

Styrelsen för Svenska Getavelsförbundet och SVA har härmed det stora nöje att inbjuda dig till vår GETDAG med årsmöte. [Läs mer...]

• Publicerad 2018-11-22

• Köp & Sälj

Senaste annonserna

• 2019-11-10 Säljes, Djuptjärn, Trehörningsjö

Viking AG Avelsbockkilling CAE fri, registrerad AvelMiniGet.

En CAE fri, vit avelsbockkilling SE10672-2019-19109 Viking AG hornig av Svensk Lantras, [...]

Pris 2500 kr

• 2019-09-26 Säljes, Svängsta, Blekinge län

Bockar C3 status