Hullbedömning m.m.

Hullbedömning av getter

Hur kan man bedöma och beskriva magra respektive feta getter. Läs, titta, känn och begrunda.

I texten i pdf filen står; In most cases, healthy goats should have a BCS of 2.5 - 4, observera att det gäller köttrasgetter.

En mjölkget i bra hull torde ligga mellan BCS 2-3. Mjölkgetter som känns magra över ryggen, kan vid slakt ha en ansenlig fettreserv runt njurarna, i nedanstående pdf finns bra tips att lära sig känna hur fettet känns på bröstbenet i texten benämns det; sternum (breastbone).

Body Condition Scores in Goats M. Villaquiran, T. A. Gipson, R. C. Merkel, A. L. Goetsch, and T. Sahlu AMERICAN INSTITUTE FOR GOAT RESEARCH LANGSTON UNIVERSITY

Ladda hem; BCS_factsheet goats.pdf

Djurhållning och hälsoproblem i svenska mjölkgetbesättningar

-sett ur djurägarperspektiv.

Ett examensarbete av Linnéa Brandt 2009

Syftet med detta examensarbete var att skapa en insyn i hur svenska mjölkgetsbönder upplevde att hälsoläget bland Sveriges mjölkgetter såg ut. Bakgrunden till arbetet är att det finns väldigt lite information om getter i Sverige framför allt om vad som är de stora hälsoproblemen hos svenska mjölkgetter.

Getterna finns inte upptagna i något hälsoprogram (förutom CAE-programmet) eller någon kontrollorganisation och det är svårt att få tillgång till data om dem.

​Undervisningen om getter på veterinärutbildningen är inte speciellt omfattande och eftersom det tycks vara en näring som växer kan det finnas ett intresse ur både veterinärt samt näringsidkarperspektiv att kartlägga de förekommande hälsoproblemen hos de svenska mjölkgetterna i nuläget.

Läs hela examensarbetet här. Brandt_gethälsa_Examensarbete.pdf