Geten i Sverige. Kulturhistoriska och samtida perspektiv
Redaktörer: Katharina Leibring, Institutet för språk och folkminnen och Ingvar Svanberg, Uppsala universitet

Geten är ett av våra äldsta husdjur och den har genom tiderna haft stor betydelse för folkhushållningen. Ord för bockar och getter har också givit upphov till många språkliga uttryck. Med dagens intresse för närproducerad mat har gethållningen blivit alltmer uppmärksammad.

Getens historiska och nutida villkor har hittills varit ganska okända. Åtta forskare från olika områden tecknar i den här boken för första gången en bild av tamgetens betydelse och tillvaro i Sverige från stenålder till våra dagar ur ekonomiska, kulturhistoriska, språkliga och veterinärmedicinska perspektiv.

Utgiven av Institutet för språk och folkminnen, Uppsala, 2017
153 s. ISBN 978-91- 86959-35- 7 Pris: 150:- inkl. moms (+ porto)

Läs mer om boken och beställ den på www.sprakochfolkminnen.se

Människans bästa vän?